Halogen Work Light VS Blue Gel Filter

Ritu gua round2x kat Ace Hardware.. 
Then mata gua terpandang sesuatu yang menarik.. Halogen Work Light !!.. ehem2x..

Kenape menarik perhatian? Coz.. keupayaan memancarkan cahaya untuk menerangi kawasan yang agak luas. dan.. sudah tentunya untuk kegunaan fotografi.

Well.. ada 2 problem dengan lampu ini..

Yang pertamanya.. kekuatan limpahan cahaya tidak boleh diadjust.. silau oo.. kalo dipancarkan direct dalam jarak plus minus 5 kaki dari sumber lampu [ test ritu kat Ace Harware Puchong ]


Dan problem yang ke dua adalah dari aspek warna yang terhasil adalah warna kuning..seperti warna kuning lampu kereta. Hurmm... Yang aku nie nak warna putih..

So.. tadi gua tertanya kat apek di Digicolor. So.. dia memberitahu ..untuk menukarkan warna kuning kepada putih......apa yang diperlukan adalah letak 'gel biru' sebagai filter that lamp seperti di gambar dibawah


Since harganya yang murah.. iaitu RM 5 hengget.. so..gua pun sebat seketoi...

Well.... teknik meletakkan gel nie kat depan lampu..blom ditest lagi..since aku pun blom pegi kat ace hardware untuk try test tengok. Kalo ada sesiapa pernah cuba.. let me know.

Regards,
HRMK.

No comments:

Post a Comment