Black & White - Kenape perlu

Apabila bercakap tentang fungsi B&W ( Black & White ) di kamera....... ianya adalah salah satu benda yang aku jarang godak godak. Ianya jarang digodak kerana apabila berada di lapangan kerja iaitu shoot pengantin for example ...... priority utama yang aku godak godak adalah aperture, iso dan sthutter speed. Kalau aku godak2x sekali black & white.... sudah tentu fokus perhatian aku akan kurang kepada snapshoot moment2x pengantin.

But ..yesterday..... aku godak kembali fungsi b&w . Kenapa? kerana photoshoot semalam mementingkan kualiti.
Mana tidaknya... bila aku guna mode auto bagi b&w... potrait talent makeup aku semalam jadi putih. walhal..dalam room biasa.. skin tone talent aku tue warna coklat pan asia. Bila aku adjust Kelvin tempreture dalam fungsi b&w dan try beberapa kali ..baru aku dapat tone kulit yang hampir dengan apa yang ku lihat di depan mata.

Inilah yang dinamakan kualiti....

No comments:

Post a Comment