Bang.. lens ape yang sesuwei..

Semalam lepak ngan member gua. dia pun baru angkat kamera... Disebabkan dia newbie.. dia tanya gua.. lens ape yang perlu dia beli atau pakai.

Erm... gua terdiam kejap. Sebab nak kasi paham kat orang yang tak tau apa2x nie.. kena atur ayat dulu..hu3x.

Disebabkan barang kamera nie agak mahal.. so ..gua tahu bahawa agak lambat banyak orang nak beli kesemua jenis dan kategori lens... terutama yang jenis hari2x makan megi. Kalo yang jenis berada dan kaya raya.. jawapan gua yang paling sesuai.. "lu angkat la sesemua jenis lens yang ada. ha3x"

Caption : Gambar kat atas nie ...bukan gambar gua. Gambar nie gua sebat dari enchek google je

Kembali kepada soalan lens yang perlu dia beli atau pakai. ermm..

Jawapan gua senang aje. Nature of business ape yang lu bikin?

Kalau orang harung wedding, lens wide memang diperlukan
Kalau orang harung sports, lens tele memang mandatori.
Kalo orang harung studio, pakai lens kit pun boleh... nak lagi hulala... 50mm pun chantek.
Kalo yang jenis suka tembak menatang halus2x tue.. baik angkat macro lens.
Kalo jenis sekadar hobi .... pakai lens kit yg ada tue dah hulala rasanya..

So.. itulah jawapan am yang gua boleh berikan. Nak terangkan pasal F lens dan focal lens yang menjurus ke arah aspek teknikal... ..nanti gua terangkan.
Explain panjang2x kat sinie pun pening la korang nanti.

No comments:

Post a Comment