bounce diffuser

Hari tue gua pegi DigiColor kat kompleks pertama. Gua tanyakan barang bounce difusser. Bagi yang blur2x tentang barang dipanggil "bounce difusser nie ...nie gambarnye
Bagi yang tak tau kegunaan bounce diffuser nie.. tujuannya adalah untuk bounce cahaya dari flash apabila syiling lokasi photoshoot kita tue amatlah tinggi untuk dibouncekan cahaya seperti di dalam dewan ataupun masjid...
Ok.. kembali ke cerita gua kat DigiColor tadi. Setelah gua tanya.. jawapan auntie jaga meja kira2x duit tue mengecewakan gua kerana itu barang sudah habis lor.
Lepas beberapa hari ..gua tanya plak kat Photo Selangor ( Complex Pertama )... jawapan awek kerja situ ..barang tue diorang tak jual. Dan selalunye orang buat sendiri je ( Do It Yourself )..
Dan ... sekembalinye gua ke rumah...gua beli lah kertas mahjong putih dan hitam. Sekeping plastik yang aku pun tak tahu nak panggil ape...
Selepas gua jadi mek guyver... selepentape sana selepentape sini.. walla... gua telah berjaya bikin bounce diffuser sendiri. Skodeng gambar bawah untuk bounce diffuser DIY.


apabila dipakaikan kat flash SB 900 gua.. dia akan nampak macam alien skit..skodeng gambar bawah..



Setelah berjaya bikin ... gua nak tengok gak output gambar guna menatang nieh... maka gua heret model2x gua ke masjid untuk tengok hasil... Gambar kat bawah ..model2x gua beraksi...



Erm.. ape pendapat korang tentang hasil gambar setelah gua cucuk ini barang kat flash gua..

No comments:

Post a Comment