SB 900 VS YN-560

Well.. gua memiliki 2 jenis flash external yang berbeza brand iaitu SB 900 dari cap Nikon dan yang lagi seketoi ialah YN-560 Yong Nuo ( china mari ).. yang SB 900 tue gua angkat first sekali dengan kamera D90 gua.

Lama kelamaan gua pakai.. gua nampak yang gua memerlukan lagi seketoi flash external. Ramai juga mencadangkan cap Niassin termasuk mamat yang kerja jual barang kamera kat Ampang. Adik gua pun pakai Niassin. Sepanjang gua tercari2x flash tue ..gua usha gak flash niassin tue kat kedai. Mak aih.. bleh tahan gak harganyer.. RM 800 rat lebih tue..

Lama kelamaan... ada sorang mamat nie..perkenalkan YN-560 nie... Gua ingatkan harganya mahal ala2x macam Niassin tue... La... murah jew.. baru RM 450. giler kentang ah... Tanpa melengahkan masa lagi.. gua teros angkat YN-560. Bila gua guna YN-560 nie.. memang gua rasa hepi sangat2x ar time buat job wedding. Tanpa heat sensor yang bunyi tet tet tet dan gagal untuk berfungsi seperti biasa yang ku harapkan bila guna SB 900... memang gua menembak tanpa rasa ragu ragu dan hepi selalu bila YN-560 nie dicucuk ke hot soe nikon D90 gua..

Fuh..memang sangat sangat puas hati..... Yang membuatkan gua suka kepada YN-560 nie... panel controller pada belakang body flash nie... memang sempoi giler.. boleh tengok gambar kat bawah



semakin sempoi semakin baguih... sebabnya.. memang dalam on job wedding pun.. benda yang diusik kat atas body flash tue... memang adjust samada nak kuatkan ..atau nak mengurangkan kadar cahaya yang terpantas. Dan ..jangan terkejut ..ini barang pun boleh buat CLS.amacam ? cara tak?? he3x.

berbanding dengan penggunaan SB 900 nie... memang complek ar.. bleh tengok gambar di bawah.



Kalo tengok gambar di atas nie.. memang nampak lazat berkerim sebab berdigital . tak macam YN-560 yang kena adjust ala2x analog. Tetapi..percayelah... kalo korang pakai SB900 nie.. memang not worth la kalo korang hanya memakai yang cara penggunaan yang sama antara kedua barang nieh. Kalo pakai SB 900 .. mak aih... banyak benda yang gua tak tahu nie fungsi especially bila polek masuk ke menu berdigital produk nieh.

Oh yea.. to be suprise jugak. Hari tue ada member gua pakai canon. Sambil2x gua tengah lepak selepas shoot wedding customer ...gua saje saje je suka hati cucuk kat canon member gua. Terkojut den... Mana taknya.. YN-560 juga boleh dipancarkan cahayanya bola cucuk ke hot soe canon member gua tue..pehh.. memang ku tak sangka..

[patotlah bila gua tengok gambar snap guna YN-560 tue..gambar terang benderang berbanding dengan SB900]

Dann.......hari tue gua saje je dok gatai2x mulut tanya kat apek kedai kamera jual kamera / aksesori kat plaza pudu.. Wahh..to be suprise... katakan kita shoot dengan power paling kuat antara dua flash... apek tue cakap yang YN-560 adalah lebih power kekuatan cahaya berbanding dengan SB900... wo wo.. memang ku taksangka. Hurmm...gitulah alkisahnya kalo nak cerita perbandingan antara kedua barang itwwee....

Kalo nak angkat seketoi YN-560..jangan segan2x nak roger gua. Gua ada member yang jual barang iteww...

Sekian, terima kasih kerana membaca first artikel gua yang merepek meraban nie..har3x

2 comments:

  1. wahhh...akn ku roger dirimu nti...thanks 4 da info, mmg tgh mncri n memerlukan flash ni

    ReplyDelete