Wide Converter

Dulu gua amat mengidamkan wide lens. Maklumlah.. time tue banyak RM telah wa tabur untuk angkat gear baru nieh.. So..bila mau go for next level photoshoot iaitu mahu mendapatkan imej wide... gua hanya memikirkan mau merompak bank sahaja ( har3x..gurau je )..

So.. alkisahnya..gua tertanya2xlah kepada rakan2x photog gua. Alkisah nak dijadikan cerita member gua yang lagi sorang nie memberitahu yang dia ada "wide converter".

Alamak.... ape kejadah "wide converter" tueh... Tanpa melengahkan masa gua surf di tenet selama beberapa minit ..gua nampak la beberapa gambar roper "wide converter" tueh... So..kat bawah nie..adalah contoh "wide converter" yang hampir mirip kepada "wide converter" member gua punye.


Bercerita sedikit berkenaan teknologi embedded dalam plastik "wide converter" tueh.. pihak manufacturer hanya telah meletakkan kanta cembung dan beberapa layer cermin dalam benda alah tue.. Kanta cembung yang dimaksudkan adalah kanta pembesar yang selalu kita guna di makmal tue ar.. seperti gambar kat bawah


Is a dead ar.. sempoi giler punye.. seb baek gua bukan mek gyver 100 percent. Kalo tak.. gua bilik wide converter DIY .har3x... bukan susah benau pun.. ambik je kanta cembung.. balut dalam manilakad yang keras berbentuk silinder.. then.. selepentape aje kat depan lens tuer.. har3x...

Dan nak dijadikan cerita ...dia kasi la gua pinjam "wide converter" dier... Apa lagi dengan hip hip horeynyer... gua pun memasang benda alah tue kat depan lens 18-105mm gua...

Yaikss........bila gua snap.. maka terhasillah imej seperti dibawah. Uhuuk.........tak bestnyer...

Imej dirakam guna 18mm (zoom in )


Imej diatas nie pulak ..guna snap bila gua zoom out skit..mungkin dalam 20mm. Ternyata efek vignetting masih lagi berlaku secara tidak diundang.

Disebabkan atas faktor seperti imej tak berapa nak hensem dan bila dipakai kat depan lens menyebabkan lens "terzoom" sendiri ( sebab "wide converter" tue berat daaa.. ).... maka gua tidak berhasrat mau invest beli menatang nieh.

Lagipun.........bila kita snap... kita bleh dapat lihat "vignetting" di sudut imej..menyebabkan gua terasa hilang stim mau guna itu barang. Maunye tidak....katakan menatang nie diguna pakai time job wedding.......berdarah mata gua mau crop satu satu imej untuk diberi kepada client.. heekkkk........

Oleh itu... gua pun menyerahkan kembali kepada member gua yang mempunyai moto besor tak hengat tue... ( sob2x ....makan asap ER6 le nampaknye gua bila gua meng"FZ"kan diri dengan dier )

*vignetting = warna hitam berada di sudut imej yang telah dicapture.

Now..on year 2011..barulah gua dapat angkat wide lens tokina 11-18mm F2.8. Dan gua berasa amat2x ghairah sekali bila mau menembak apabila menggunakan wide lens yang gua ada nieh.

2 comments:

  1. Ngueh..ngueh..uiks, aku rasa vigntte tu akan teruk ditambah lagi kalau ada filter..kalau buang filter ok le sket..ngeh ngeh...tp, pada aku better angkat wide lense terus..huhu~

    ReplyDelete
  2. dah pun aku angkat.. 2.8 lagiii..

    ReplyDelete