Di suasana yang gelap

hu3x... entry kali nie bukan berkisar tentang hantu....macam cite kak limah.. tapi lebih menjurus kepada tugasan photoshoot gua kali ini yang pegi shoot di salah satu spa area putra height..

Well..tugasan kali ini memang wangi sangat2x.. maklumlah masuk spa... har3x.bukan spa-Q yea.. first for all..thanks to owner spa nie..iaitu cik beri beri kite yang memberi kepercayaan untuk hasilkan kandungan gambar bagi spa dier..

tugasan shoot kali nie mengandungi kesulitan dari aspek teknikal fotografi. yang pertamanya... kedudukan kita yang turut mengheret kamera & flash on shoe yang menyebabkan pencahayaan kurang sekata bagi keseluruhan bilik.

dan yang keduanya adalah suasana spa itu yang sememangnya malap... less light omputeh kata..

Gambo kat bawah nie...adalah ruang dalam utama. So...actually ..bilik nie memang malap... kalo ikut kacamata manusia masing2x ...lebih malap dari gambar kat bawah... gambo kat bawah adalah mengikut kacamata nikon d90 gua.


well... kesulitan pasal kedudukan kamera & flash bersama2x ngan kita di kedudukan yang sukar..menyebabkan pencahayaan tidak sekata tue... boleh kita atasi dengan penggunaan wireless trigger yang membolehkan kita meletakkan flash on remote di mana mana port agar cahaya bleh tersebar dengan sekata.

Dan ..solution yang gua rasa macam boleh blah jugak..adalah shoot using less flash light bounce ke atas... dan low kan shutter speed..... so..kita akan dapat cahaya yang lebih hampir kepada cahaya original resepi dalam bilik itu.

Kesulitan yang kedua iaitu ...suasana room yang malap tue...memang agak tricky skit. Bila kita mau fokus kepada bekas lampu lilin contohnya.... kamera tidak berjaya untuk fokus kepada bekas lampu tersebut kerana keadaan yang malap. well... solution yang gua guna adalah ... cuba skodeng port yang paling hampir dengan bekas lampu lilin itu....untuk dapat catch titik fokus.benonye... bleh ambik lampu kecik..suluh kat titik subjek yang kita mau fokus.. tapi memandangkan kena beli dan tak bawak menatang tue....hurmm.. guna la kaedah try & error.

Well.. bagi cite kat perenggan kat atas nie..korang bleh tengok kat gambo bawah.. ce perhatikan bebetoi..kelopak bunga tue jadi jelas.. yang kaca bekas lilin tue agak blur skit... ape nak buat kan..hu3x.


So..mungkin pengalaman yang gua pot pet pot pet nie..boleh korang jadikan iktibar ...dan mampu membuatkan dengan lebih baik lagi... see u for next artikel...daa..

No comments:

Post a Comment